با افزایش قیمت بنزین حالا این سوال مطرح است که کدام خودروی ایرانی از نظر مصرف سوخت با صرفه تر هستند. با توجه به شرایط جدید، مشتریان خودرو در ایران در کنار دقت به مدل خودرو باید حواسشان به موتور استفاده شده در خودرو هم باشد.
در این مقاله پنج خودروی برتر از لحاظ مصرف سوخت ساخت داخل میپردازیم و در مقاله ی بعدی پنج خودروی وارداتی کم مصرف را مورد بررسی قرار میدهیم .
رتبه اول، MVM110
بر اساس بررسیهای صورت گرفته در میان خودروهای تولیدی داخل کشور، خودروی 3 سیلندر MVM110 یا چری QQ کم مصرفترین خودروی داخلی بوده که مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر برای سیکل شهری 8/7، در بزرگراه 5/4 و در سیکل ترکیبی 7/5 لیتر است.
شاید برای شما هم جالب باشد که رتبه اول رده بندی مصرف سوخت خودروهای داخلی، به یک خودروی چینی اختصاص یافته است. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که این اتومبیل تنها نمونه 3 سیلندر تولید داخل است که با حجم موتور 812 سیسی و گیربکس 5 سرعته دستی تنها قدرتی معادل 52 اسببخار و گشتاور 90 نیوتنمتر تولید میکند.
مصرف سوخت مدل 4 سیلندر دندهای این خودرو با موتور 1083 سیسی نیز چندان تفاوت عمدهای با مدل 3 سیلندر آن ندارد و جزء خودروهای کم مصرف داخلی محسوب میگردد. یکی از ایراداتی که به این خودرو وارد بوده، ایمنی پایین آن در تصادفات است.
رتبه دوم، تندر90
بعد از MVM110 کم مصرفترین خودروی داخلی، تندر90 بوده که با یک موتور 1598 سیسی، قدرتی معادل 110 اسببخار و حداکثر گشتاوری برابر با 148 نیوتنمتر ایجاد میکند. گیربکس این خودرو از نوع 5 سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک بوده که میزان مصرف سوخت سیکل شهری 9، در جاده 6/5 و در سیکل ترکیبی 9/6 لیتر را برای این خودرو فراهم کرده است.
اخیراً خودروی ساندرو که براساس پلتفرم تندر90 طراحی شده، در شرکت پارس خودرو رونمایی گردید که مدلهاچ بک یا استیشن تندر 90 محسوب میشود.
رتبه سوم، پژو 206 تیپ2
بیش از 5 میلیون دستگاه پژو206 در سراسر دنیا تولید و عرضه شده و شرکت ایران خودرو، یکی از مهمترین پایگاههای تولید این خودرو در جهان به شمار میرود. محصول نام آشنای ایران خودرو با وجود گذشت سالها از عرضه آن، همچنان یکی از کم مصرفترین خودروهای بازار ایران است.
تیپ 2 این خودرو با پیشرانه 1360 سیسی TU3 توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی، قدرتی برابر با 75 اسببخار و حداکثر گشتاوری معادل 118 نیوتنمتر تولید میکند. میزان مصرف سوخت تیپ2 خودروی سال 2001 اروپا در سیکل شهری 4/9، در جاده 7/5 و در سیکل ترکیبی 7 لیتر است.
رتبه چهارم، سمند LX با موتور EF7
خودروی سمند LX با هدف ارتقاء ظاهری و فنی خودروی سمند در سال 83 توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید شد. موتور 1645 سیسی EF7 قدرتی معادل 114 اسببخار و گشتاوری برابر با 155 نیوتنمتر تولید میکند و قدرت آن توسط یک گیربکس دستی 5 سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود.
میزان مصرف سوخت این اتومبیل در سیکل شهری 4/9، در جاده 6 و در سیکل ترکیبی 8/7 لیتر است.
رتبه پنجم، سایپا 131
در سال 89 شرکت سایپا با هدف ارتقاء سطح کیفی محصولاتش، تولیدات پراید خود را بر اساس پلتفرم جدیدی تحت عنوان X100 تغییر داد که شامل افزایش قدرت موتور و تقویت بدنه خودرو می شد.
این خودرو با موتوری به حجم 1323 سیسی و گیربکس 5 سرعته دستی در مدل ارتقاء یافته، قدرتی معادل 69 اسببخار و گشتاوری برابر با 106 نیوتنمتر تولید میکند. مصرف سوخت این ماشین یک تنی، در سیکل شهری 5/9، در جاده 5/6 و در سیکل ترکیبی 8 لیتر بوده که به نسبت حجم موتور در مقایسه با سمند LX مصرف بالاتری دارد.