با افزایش قیمت بنزین حالا این سوال مطرح است که کدام خودروی ایرانی از نظر مصرف سوخت با صرفه تر هستند. با توجه به شرایط جدید، مشتریان خودرو در ایران در کنار دقت به مدل خودرو باید حواسشان به موتور استفاده شده در خودرو هم باشد.

در این مقاله پنج خودروی برتر از لحاظ مصرف سوخت ساخت داخل میپردازیم و در مقاله ی بعدی پنج خودروی وارداتی کم مصرف را مورد بررسی قرار میدهیم .  



رتبه اول، MVM110 


بر اساس بررسی‏های صورت گرفته در میان خودروهای تولیدی داخل کشور، خودروی 3 سیلندر MVM110 یا چری QQ کم مصرف‏ترین خودروی داخلی بوده که مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر برای سیکل شهری 8/7، در بزرگراه 5/4 و در سیکل ترکیبی 7/5 لیتر است. 


شاید برای شما هم جالب باشد که رتبه اول رده بندی مصرف سوخت خودروهای داخلی، به یک خودروی چینی اختصاص یافته است. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که این اتومبیل تنها نمونه 3 سیلندر تولید داخل است که با حجم موتور 812 سی‏سی و گیربکس 5 سرعته دستی تنها قدرتی معادل 52 اسب‏بخار و گشتاور 90 نیوتن‏متر تولید می‏کند. 


مصرف سوخت مدل 4 سیلندر دنده‏ای این خودرو با موتور 1083 سی‏سی نیز چندان تفاوت عمده‏ای با مدل 3 سیلندر آن ندارد و جزء خودروهای کم مصرف داخلی محسوب می‏گردد. یکی از ایراداتی که به این خودرو وارد بوده، ایمنی پایین آن در تصادفات است.

رتبه دوم، تندر90


بعد از MVM110 کم مصرف‏ترین خودروی داخلی، تندر90 بوده که با یک موتور 1598 سی‏سی، قدرتی معادل 110 اسب‏بخار و حداکثر گشتاوری برابر با 148 نیوتن‏متر ایجاد می‏کند. گیربکس این خودرو از نوع 5 سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک بوده که میزان مصرف سوخت سیکل شهری 9، در جاده 6/5 و در سیکل ترکیبی 9/6 لیتر را برای این خودرو فراهم کرده است. 


اخیراً خودروی ساندرو که براساس پلت‏فرم تندر90 طراحی شده، در شرکت پارس خودرو رونمایی گردید که مدل‏هاچ بک یا استیشن تندر 90 محسوب می‏شود.


 رتبه سوم، پژو 206 تیپ2


بیش از 5 میلیون دستگاه پژو206 در سراسر دنیا تولید و عرضه شده و شرکت ایران خودرو، یکی از مهم‏ترین پایگاه‏های تولید این خودرو در جهان به شمار می‏رود. محصول نام آشنای ایران خودرو با وجود گذشت سال‏ها از عرضه آن، همچنان یکی از کم مصرف‏ترین خودروهای بازار ایران است. 


تیپ 2 این خودرو با پیشرانه 1360 سی‏سی TU3 توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی، قدرتی برابر با 75 اسب‏بخار و حداکثر گشتاوری معادل 118 نیوتن‏متر تولید می‏کند. میزان مصرف سوخت تیپ2 خودروی سال 2001 اروپا در سیکل شهری 4/9، در جاده 7/5 و در سیکل ترکیبی 7 لیتر است. 


رتبه چهارم، سمند LX با موتور EF7 


خودروی سمند LX با هدف ارتقاء ظاهری و فنی خودروی سمند در سال 83 توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید شد. موتور 1645 سی‏سی EF7 قدرتی معادل 114 اسب‏بخار و گشتاوری برابر با 155 نیوتن‏متر تولید می‏کند و قدرت آن توسط یک گیربکس دستی 5 سرعته به چرخ‏های جلو منتقل می‏شود. 


میزان مصرف سوخت این اتومبیل در سیکل شهری 4/9، در جاده 6 و در سیکل ترکیبی 8/7 لیتر است.


 


رتبه پنجم، سایپا 131


در سال 89 شرکت سایپا با هدف ارتقاء سطح کیفی محصولاتش، تولیدات پراید خود را بر اساس پلت‏فرم جدیدی تحت عنوان X100 تغییر داد که شامل افزایش قدرت موتور و تقویت بدنه خودرو می شد.


این خودرو با موتوری به حجم 1323 سی‏سی و گیربکس 5 سرعته دستی در مدل ارتقاء یافته، قدرتی معادل 69 اسب‏بخار و گشتاوری برابر با 106 نیوتن‏متر تولید می‏کند. مصرف سوخت این ماشین یک تنی، در سیکل شهری 5/9، در جاده 5/6 و در سیکل ترکیبی 8 لیتر بوده که به نسبت حجم موتور در مقایسه با سمند LX مصرف بالاتری دارد.