فورد موتور قصد دارد  تا سال ۲۰۲۱, خودروهای بدون راننده و بدون فرمان و پدال را وارد جاده ها کند. این خودرو در ابتدا برای خدمات مشترک تجاری در حوزه اتومبیل رانی مورد استفاده  قرار می گیرد و پس از آن نیز در اختیار مشتریان قرا می گیرد  .

البته روش فورد برای تولید این دسته از اتومبیل های بدون راننده, با روش اتخاذ شده  توسط مرسدس بنز و تسلا موتورمتفاوت است زیرا آنها به تدریج قابلیت های رانندگی اتوماتیکی و بدون  وجود راننده را به یک سری از اتومبیل های قدیمی اضافه می کنند. در عوض فورد روشی مانند روش شرکت آلفابت را انتخاب کرده است که حرکت مستقیم به سمت  اتومبیل های خود ران است البته زمانی که این تکنولوژی تکمیل شد .

Jeremy Carlson یکی از تحلیلگران ارشد IHS  اعلام کرده است که  هیچ تولید کننده دیگری  را  سراغ  ندارد که  از این روشی که فورد استفاده کرده است، استفاده  کرده باشد.

همچنین کمپانی اتومبیل سازی فورد توانسته یک مدل فورد فیوژن خودران را در تاریکی مطلق با موفقیت آزمایش کند. این آزمایش در شرایطی صورت گرفته که نه چراغ های خودرو روشن بوده و نه مسیر از هیچگونه سیستم روشنایی برخوردار بوده است. تاریکی مسیر آزمایش به حدی بوده که دیدن خود ماشین نیز بدون دوربین های دید در شب میسر نبوده است. این محصول فورد توانست با متوسط سرعت ۶۰ مایل بر ساعت راهی پر پیچ و خم را طی کند.

LiDAR ها یا همان مسیریاب ها و هدایتگرهای اختصاصی فورد حالا می توانند تا شعاع ۲۰۰ متری اطراف خودرو را نقشه برداری کرده و مسیر را شناسایی کنند. این کار از طریق ارسال پالس های لیزری و ثبت تصاویر سه بعدی از محیط اطراف انجام می گیرد. این سیستم تصویربرداری در کنار دوربین های متعدد و نقشه های از پیش داده شده می تواند به راحتی موقعیت فعلی خودرو و مسیری که می بایست طی کند را معین نماید.

فورد به تازگی تعداد خودروهای بدون راننده اش را سه برابر کرده است. حالا حدود ۳۰ دستگاه فورد فیوژن خودران در حال تردد در خیابان های ایالت های کالیفرنیا، آریزونا و میشیگان هستند. بنابراین در حال حاضر این شرکت بزرگترین ناوگان خودروهای بدون راننده را در میان تمام خودروسازان دنیا دارا است.

سیستم مسیریابی لیزری LiDAR در طی رقابتی که موسسه دارپا در سال ۲۰۰۵ برگزار کرده بود متولد شد و از آن زمان تا کنون به طور مستمر از ابعاد و اندازه هایش کاسته و بر دقتش افزوده شده است.